Hoe meet Google uw link populariteit?

Linkpopulariteit bepaald in hoge mate uw zoekmachine ranking. Daarom is het van belang te weten wat link populariteit is, waarom het zo belangrijk is en hoe Google uw link meet. Zeker nu meer dan 50% van alle zoekmachine verkeer via Google komt is het van belang hoe u hoger in deze zoekmachine kunt koment te staan.

Een aantal basis begrippen:

Linkpopulariteit betekent het aantal sites die een link vermelden naar uw website. Sommige sites hebben duizenden links, andere slechts een paar. De zoekmachines gebruiken het aantal zogenaamde “inbound links” om de mate van belangrijkheid van uw site te meten, dit wordt dan vertaald in uw zoekmachine ranking.

Het actuele aantal links naar uw site is niet de enige variabele op uw link populariteit te meten. De zoekmachines kijken ook naar de relevantie van de link naar uw site. Met andere woorden, als hotel kunt u bijvoorbeeld 25 links hebben op sites die schoenen verkopen, maar de relevantie daarvan is nihil. Irrelevante links halen derhalve de ranking naar beneden.

Het is mogelijk voor een website met een relatief klein aantal inbound links om toch hoger te score dan sites met enorm veel irrelevante en niet significante links.

Er zijn bedrijven die u inbound links beloven, met name op het internet zijn er aanbieders (ook wel link farms genoemd) die u 10.000 links in 1 keer aanbieden. Ga hier niet op in, veelal resulteert dit in een algemene ban op Google en uw site kan zelfs geheel verwijderd worden.

Ook met het enorme aantal FFA pages (free for all) pages waar u gratis een link op kunt plaatsen moet u voorzichtig zijn.

Hoe meet Google uw link populariteit?

Google gebruikt een aantal variabelen om de overal linkscore te berekenen. Hoe hoger uw score, des te hoger uw ranking in Google. Welke variabelen zijn van belang:

1. Aantal Inbound links
2. Kwaliteit van uw links (quality links)
3. Aantal links van websites met content die gerelateerd is aan uw keywords (dus sites met een relevantie over hotels)
4. Wanneer een link een anchor text heeft die een of meerdere keywords uit uw site gebruikt. Stel een blog over hotels heeft een link naar uw site geplaatst, dan wordt het belang van deze link groter wanneer in de tekst ook uw hotelnaam voorkomt. Anchor text betekent (bron Wikipedia) The anchor text or link label is the visible, clickable text in a hyperlink. Anchor text is the text a user clicks when clicking a link on a web page.
5. Diversiteit van keywords op sites die naar u linken. In het geval van uw hotel website zijn inbound links van sites met keywords als hotel, hotelkamer, fietsarrangement etc van belang.

Nu u een beetje inzicht heeft in hoe een linkpopulariteit berekent wordt kunt u op zoek naar relevante links voor uw website. Een bericht posten in forums and blogs waar veel informatie staat kan helpen (en uiteraard wel een link naar uw site opnemen)

Geinteresseerd in een Site Optimalisatie Rapport van Hands-On – bel of mail voor een gratis offerte of een gratis webscan.