Onderzoek naar de impact van reviews op de gemiddelde kamerprijs en bezetting van hotels

Onderzoeksresultaten uit een onderzoek van Hands-On Advies over de impact van reviews op de bezetting en gemiddelde kamerprijs van een hotel (2014)

De reputatie van een hotel wordt gevormd op oa social media, review sites, media en mond tot mond reclame. Het beheren van de online reputatie van het hotel is om uiteenlopende redenen belangrijk:

  • 93% van de hotelgasten laat zich beïnvloeden door beoordelingen en de meerderheid boekt een hotel met een hoge score
  • Een hotel met een hoge score en positieve reviews werkt als een magneet voor boekers en gasten:  “daar wil ik ook verblijven”
  • Het hotel met een hoge score wordt ook voor nieuw talent en investeerders aantrekkelijker
  • Een hoge score werkt motiverend binnen het bedrijf – betrokken en gemotiveerde werknemers leveren een betere gastvrijheidservaring

Gemiddelde kamerprijs loopt op met stijging review score blijkt uit onderzoek

Cornell University berekende aan de hand van data uit Travelocity dat wanneer het hotel de review score met 1 punt kan verhogen op een 1-5 schaal het hotel de kamerprijs met 11.2% kan verhogen met gelijkblijvende bezetting of marktaandeel.

Hands-On Advies voerde een onderzoek uit waarbij de prijzen op booking.com op een bepaalde datum werden afgezet tegen de gemiddelde score van het hotel. Uiteraard werden alleen hotels in een bepaalde sterrenclassificatie en vergelijkbare locatie met elkaar vergeleken. Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde kamerprijs in alle steden op loopt naarmate de review score hoger wordt. Ook bij het onderzoeken van internationale steden als London en Parijs blijken dezelfde trends waar te nemen.

Invloed van reviews op omzet!

Voorbeelden van de correlatie tussen de review score en de gemiddelde kamersprijs

Maastricht – gebaseerd op 31 4-sterren hotels

Invloed Reviews Op Hotelkamer Prijs Maastricht 4 Sterren Hotels

Rotterdam – gebaseerd op 9 3-sterren hotels

Invloed Reviews Op Hotelkamer Prijs Rotterdam 3 Sterren Hotels

Amsterdam – gebaseerd op 22 2-sterren hotels

Invloed Reviews Op Hotelkamer Prijs Amsterdam 2 Sterren Hotels

Amsterdam gebaseerd op 11 5-sterren hotels

Invloed Reviews Op Hotelkamer Prijs Amsterdam 5 Sterren Hotels

Arnhem en omgeving gebaseerd op 28 4-sterren hotels

Invloed Reviews Op Hotelkamer Prijs Arnhem 4 Sterren Hotels

Den Haag gebaseerd op 11 4-sterren hotels

Invloed Reviews Op Hotelkamer Prijs Den Haag 4 Sterren Hotels

Conclusies

Reviews bieden hotels (en restaurants) een krachtig instrument om de omzet te maximaliseren

Het is van belang voor hotels de positie van het eigen hotel te monitoren tov het gemiddelde (de groene streep). Is de ADR van het hotel significant lager dan het gemiddelde in de stad dan kan het hotel met behoud van bezetting de prijs verhogen. Bij een ADR die significant hoger ligt dan het gemiddelde zou dit kunnen betekenen dat de bezetting achterblijft bij het gemiddelde van de stad. Het hotel zou dan kunnen experimenteren met het verlagen van de ADR en daarbij de yield (Occupancy x ADR) scherp monitoren om tot omzet maximalisatie te komen.

Lees alle tips van over reviews en online reputatie op deze site maar ook de tips van experts van Buzz Capture, Olifant Media, Zoover en Travelnext samengesteld uit het congres Love @ First Site met als thema: It’s all about Reviews now!