Effectieve e-mail nieuwsbrieven

Hoe schrijf je een e-mail nieuwsbrief die gelezen wordt je omzet verhoogt? In deze blog geven wij 6 tips voor het maken van een effectieve nieuwsbrief!

E-mail nieuwsbrieven zijn zeer effectief zijn in uw marketing strategie mits deze goed uitgevoerd worden. Het kan u helpen de relatie met uw gasten te verbeteren, nieuwe producten te introduceren en feedback te ontvangen van uw gasten en relaties. Aan het verzenden van een effectieve en attractieve e-mail nieuwsbrief (newsletter) gaat een aantal stappen vooraf die essentieel zijn voor het succes van uw boodschap.

1. Database

Uw database (adressenbestand) dient goed gesegmenteerd te zijn zodat u de juiste informatie naar de juiste doelgroep stuurt. Een marktsegmentatie in uw e-mail database kan er bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien:

Individuele toeristische gasten
Touroperators
Internet aanbieders
Lokale bedrijven met individuele kamer overnachtingen (eventueel verdeeld in boekers en directieleden)
MCI markt
Pers adressen
Relaties –relaties en stakeholders van uw hotel
Leveranciers
Met een gesegmenteerde database kunt u ieder segment voorzien van een eigen relevante nieuwsbrief, immers een nieuw fietsarrangement is niet zo interessant voor uw leveranciers of trainingsgasten maar wel voor de individuele toeristische gast.

2. E-mail systemen

Er zijn vele soorten e-mail nieuwsbrief systemen beschikbaar. Bij de evaluatie van deze systemen kunt u de volgende zaken in ogenschouw nemen:

Kosten aspect: Rekent de leverancier de kosten per maand, per e-mail adres of per verstuurde e-mail. De kosten worden veelal bepaald door het aantal adressen in uw database, het aantal keren dat u een nieuwsbrief wilt verzenden en de totale hoeveelheid e-mails per verzending.

Opt-in/opt-out: Beschikt het systeem over een solide aan- en afmeld systeem zodat u niet beticht kunt worden van het verzenden van spam e-mails?

Wilt u e-mails over uw eigen server laten verzenden of via een externe server?

Biedt het systeem flexibiliteit in onderwerpen, highlights en kan het systeem in uw eigen huisstijl worden aangepast?

Welke rapportage geeft het systeem na verzending van een e-mail, over bijvoorbeeld aanmeldingen van nieuwe e-mail adressen, over ontvangers die zich hebben uitgeschreven etc?

Gemak van het beheer van de database

Wanneer u database gereed is en u beschikt over een goed software pakket dan kunt u starten met het versturen van nieuwsbrieven aan de hand van de volgende stappen:

1. Kies per nieuwsbrief één thema per doelgroep
Kies per nieuwsbrief een uniek thema wat terugkomt in de gehele inhoud van de nieuwsbrief zodat deze samenhang krijgt en zinvolle informatie bevat voor uw doelgroep.

Voorbeeld
Een nieuwsbrief naar uw individuele gasten over een nieuw fietsarrangement kan daarnaast informatie bevatten over de routes in de omgeving, de picknickmanden die u gasten biedt, de toeristische highlights in de omgeving, evenementen in de omgeving en leuke sites vermelden over de streek en fietsmogelijkheden.

2. Zorg voor een heldere indeling
Lezers moeten uw email snel kunnen scannen, zorg daarom voor heldere kopjes en hou artikelen kort en bondig met links die verwijzen naar meer informatie op uw website.

3. Maak gebruik van beelden
Een e-mail met enkel tekst zal de aandacht van uw lezers niet vasthouden. Zorg voor beelden, foto’s van uw hotel, van uw product en omgeving om de nieuwsbrief zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zorg dat iedere afbeelding ingevoerd wordt met een link naar de relevante tekst op uw website; lezers hebben namelijk de neiging op plaatjes te klikken.

4. Zorg voor een speciale aanbieding – Call to Action
Neem in de nieuwsbrief over uw nieuwe fietsarrangement een speciale aanbieding op om lezers extra te prikkelen uw nieuwe arrangement te reserveren. Dit kunnen tijdsgebonden aanbiedingen zijn, prijs gerelateerde aanbiedingen of te maken hebben met de inhoud van het arrangement. Zorg dat lezers middels een link direct een boeking kunnen maken voor dit arrangement. Neem niet teveel aanbiedingen op, maximaal één of twee die passen in het thema van uw nieuwsbrief.

5. Check uw nieuwsbrief
Check voor verzending uw nieuwsbrief op spelling, het functioneren van links, adresgegevens en datum. Een slordige nieuwsbrief wordt door lezers ervaren als een nieuwsbrief waar geen aandacht aan is besteed en kan resulteren in een toename lezers die zich uitschrijven voor de nieuwsbrief.

6. Interactie
Moedig uw lezers aan de email door te sturen naar bekenden die ook geïnteresseerd zouden kunnen zijn in uw nieuwsbrief en maak inschrijving op uw nieuwsbrief in al uw uitingen tot een eenvoudige handeling. Zorg daarnaast dat gasten via uw website toegang hebben tot al uw nieuwsbrieven.

Neem hierin uw adresgegevens, telefoonnummer, e-mail adres en web adres op en zorg voor een duidelijke en eenvoudige opt-out procedure (afmelden voor de nieuwsbrief)

Met bovenstaande aandachtspunten vergroot u de kans op een effectieve e-mail nieuwsbrief waardoor u meer reacties en reserveringen kunt verwachten. Wees niet bang een keer te experimenteren maar focus altijd op de inhoud van uw nieuwsbrief en op het door u gekozen thema.

Zelf doen of uitbesteden?
U kunt de opmaak en verzending laten verzorgen door externe partijen, echter met de huidige systemen is het gemakkelijk om de opmaak en verzending in eigen beheer te doen.