Meest gemaakte SEO Fouten – 8 meest gemaakte fouten

Hands-On advies met de 8 meest gemaakte SEO fouten. Bekijk hieronder de 8 meest gemaakte SEO fouten en probeer deze in de toekomst te vermijden.

In de wereld van SEO (Search Engine Optimization) kunnen sommige acties een averechts effect hebben op de ranking van uw site. SEO betekent het verbeteren van de vindbaarheid van uw website op een zoekmachine.

Hieronder treft u een aantal van de meest gemaakte fouten aan:

1. Verkeerd gebruikte keywords

Uw zoekwoorden zijn niet afgestemd op hoe “gewone mensen” uw bedrijf zoeken. Mensen zoeken niet met woorden uit een brochure maar op gewone woorden. Bijvoorbeeld op uw website staat luxueus uniek boutique hotel. Meer waarschijnlijk zoeken internet gebruikers naar hotel + plaatsnaam.

2. Foutieve aanmeldingen bij zoekmachines

In het verleden werd er veel gebruik gemaakt van zogenaamde Multiple Search Engine Submission programmas. Deze techniek werkt inmiddels niet meer en kan zelfs leiden tot een tragere opname en indexering. Wanneer uw site inbound links heeft – dus links van derden naar uw site wordt uw site automatisch geïndexeerd en is aanmelding niet eens nodig. Multiple Search Engine submission wordt tegenwoordig meer gezien als het “spammen” van de zoekmachines. Meld wel uw site aan bij Google webmastertools!

3. Denken dat alle zoekmachines hetzelfde zijn

Wat werkt voor Yahoo, werkt soms niet hetzelfde in MSN of Google. Zorg dat inhoud, keywords en externe en interne links zo zijn opgezet dat het werkt voor minimaal 3 van de grote zoekmachines en zorg dat uw website op iedere browser en mobiel goed werkt.

4. (Over) Gebruik van bewegende beelden, plaatjes en flash.

Ondanks dat deze geweldig staan op uw site betekent dit voor een zoekmachine weinig. Zoekmachines zoeken naar inhoud, keyword en relevantie t.a.v. zoekwoorden. Er zijn nog steeds, ook grote, bedrijven die hun site in flash bouwen maar het is toch beter dit te vermijden of ervoor te zorgen dat inhoud en keywords in een flash omgeving toch goed werken.

5. Irrelevante links

Links naar uw site zijn van cruciaal belang voor de meeste grote zoekmachines. Echter links van sites die geen enkele relevantie hebben met uw site (inhoud van uw site) worden ervaren als negatieve links en resulteren niet in een hogere ranking

6. Verkeerd gebruikte Title Tags

De meeste gebruikers zetten in de Title van hun website de naam van hun bedrijf of product. Mocht u dit toch doen, doe het dan aan het eind van uw title tag en plaats in het begin de belangrijkste zoekwoorden voor uw site. Zorg dat de Title Tag niet meer dan 65 karakters lang is.

7. Speel niet vals

Verborgen tekst, overgebruikt van keywords, verborgen pagina’s werkten in het verleden maar resulteren tegenwoordig in “straf” van de zoekmachines (lagere plaatsing) of zelfs helemaal verwijderd worden uit de zoekmachines

8. Verwacht niet direct resultaat

Linking moet natuurlijk gaan, heeft u in 1 dag 500 links – dan wordt dit niet ervaren als “natural link building” Optimaliseren is een ongoing proces en het resultaat zult u over weken (en niet binnen dagen) ervaren.