Restaurant marketing – Distributie restaurant site

Artikel restaurant marketing over de distributie van de restaurant website in de aanloop naar het online restaurant marketing congres.

Een website is als een gedrukte restaurant folder – in het vorige artikel is de folder gemaakt – nu moet deze nog verspreid worden.

De distributie van een restaurant website kan grofweg worden onderverdeeld in

1. Restaurant (verzamel) gidsen welke informatie (en vaak ook reviews) bieden
2. Sites waarop restaurants links kunnen plaatsen naar de eigen site

Het belang van links naar uw website

Inkomende verwijzingen naar uw website (ook wel inlinks genoemd) zijn erg belangrijk voor een website. Niet alleen krijgt u directe bezoekers via de link, maar ook vinden zoekmachines uw website via deze zogenaamde inlinks. Daarbij redeneren zoekmachines vaak zo: hoe vaker er naar uw website verwezen wordt, hoe populairder uw site kennelijk is. Uw website zal bij toename van het aantal inlinks steeds hoger worden geplaatst in de zoekresultaten, waardoor uw site beter gevonden wordt en meer bezoekers zal ontvangen.

Ook hier geldt weer, net als in artikel 1, relevantie
Uw restaurant site plaatsen op een pagina die gaat over wasmachines heeft geen relevantie en zal ook niet meegenomen worden – sterker nog het kan tegen u gaan werken. Daarnaast zijn links vanaf belangrijke sites (hoge ranking) beter dan de algemene startpagina websites.

1. Restaurant Sites

Zie artikel over restaurant gidsen en restaurant websites.

2. Inlinks plaatsen

Een goede manier om aan een aantal relevante inlinks te komen is door te reageren op blogs en fora die zich richten op restaurants. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van recepten op verschillende sites. Googelen op recept toevoegen geeft een eindeloze reeks blogs – sites en pagina’s waar u uw recepten kunt plaatsen (met een linkje naar uw site) zoals:

Op Blogs en forums is het niet de bedoeling dat u willekeurig uw restaurant gaat promoten. Ga in op de vragen van bloggers en voeg iets toe – het internet is meer geven dan nemen..

Denk ook na over partners waar uw restaurant nu al mee samenwerkt (leveranciers, ondernemersvereniging, personeel met eigen hyves/linked in accounts etc). Er is vaak maar 1 mailtje voor nodig om bij deze partners een link naar uw website te bewerkstelligen.

Startpagina links
Ook deze tellen (wel in mindere mate) mee voor de zoekmachines en leveren wel direct verkeer op naar uw website.

Er zijn duizenden van deze sites waarop u veelal gratis (of met een verplichte retour link) een link kunt aanvragen. Een restaurant in Maastricht kan zich bijvoorbeeld aanmelden voor

043.pagina.nl
horeca.startkabel.nl/
restaurant.startkabel.nl
eten-drinken.startze.nl
vakantie-limburg.linknet.be
zoekvanalles.nl
www.kies.com
www.dineren.net
maastricht.uwpagina.nl
restaurant.advies.in
maastricht.linksstart.nl
www.restaurantz.nl
www.dinnerjudge.nl
italiaanse-keuken.startkabel.nl

Een overzicht van de meeste zgn “zoekertjes sites en startpagina’s” vindt u op het blog van Karel Geenen