Optimaliseren Restaurant Website

Optimaliseren Restaurant Website – 5 stappen optimalisatie plan

Optimaliseren van de restaurant website – artikel in de aanloop naar het restaurant online marketing congres. Het Hands-On 5 stappen plan voor Restaurants in het optimaliseren van de website

1. Bepaal uw belangrijkste keywords (zoekwoorden)

Het aantal zoekopdrachten naar restaurants is nog steeds groeiende. Enkele voorbeelden van zoekopdrachten en het aantal keer dat er gemiddeld per maand wereldwijd en lokaal (NL) op gezocht wordt:

Zoekwoord Wereldwijd Lokaal
Restaurant Hilversum 4.400 3.600
Restaurant Amsterdam 110.000 74.000
Italiaans restaurant Amsterdam 1.900 1.600
Restaurants Amsterdam 135.000 90.500
Restaurant Enschede 3.600 3.600
Restaurant Utrecht 33.100 33.100

Hoe krijgt u uw fair share van deze zoekers die nog niet weten waar ze gaan eten, immers dan hadden ze ofwel uw url (website adres) ingetikt ofwel gezocht op uw bedrijfsnaam.

Vindbaarheid valt en staat met keywords – op welke woorden wilt u gevonden worden en hoe belangrijk zijn deze (hoe vaak wordt er gebruik van gemaakt) Restaurant + plaatsnaam is wellicht belangrijk maar ook volgende combinaties moet u onderzoeken

Uit eten + plaatsnaam (uit eten Enschede, gemiddeld 1600 zoekopdrachten per maand)
Keuken + restaurant + plaatsnaam (Japans restaurant Amsterdam, gemiddeld 1300 zoekopdrachten per maand)
Speciale producten + plaatsnaam (high tea utrecht, gemiddeld 2400 zoekopdrachten per maand)

2. Optimaliseer uw website content met de belangrijkste keywords

Verwerk de keywords in uw teksten – maak per pagina 2 of 3 keywords vet en werk met links naar uw overige pagina’s op belangrijke keywords

Voorbeeld voor een Japans restaurant in Enschede
Welkom bij Japans restaurant XYX in Enschede. U vindt ons Japanse restaurant in het centrum van Enschede waar wij naast de Japanse keuken ook take away sushi bieden. Uit Eten bij restaurant XYZ in Enschede is een bijzondere ervaring waardoor wij gasten vanuit de heel Twente (Almelo, Hengelo..) mogen begroeten.

Hierin zijn de keywords goed verwerkt en zal het restaurant hierop beter gevonden worden.

Zorg dat alle producten die u verkoopt – lunch – brunch – diner – familie feest – high tea – take away – catering etc etc duidelijk en goed vindbaar op uw website staan. Vermijd het gebruik van PDF’s – zet zoveel mogelijk informatie op de website.

3. Optimaliseer uw Titles – Descriptions en Keywords

Titles: Elke pagina dient u te voorzien van een Title – Deze staat altijd bovenaan uw website in de blauwe balk en is ook de Title in de Google zoekresultaten

Description: Dit zijn de regels onder de title – was dit in het verleden slechts 2 regels – inmiddels (2018) is dit langer geworden.

Goed voorbeeld:

SEO Titles & Descriptions

Relevantie:

Uw Title, description en keywords moeten op de pagina voorkomen zodat er relevantie ontstaat. Wilt u gevonden worden op wijnbar en u heeft dit in uw Title – description en keywords staan van de pagina, maar het komt in de content van de pagina niet voor dan is er weinig relevantie.

4. Fotos op uw website

Voorzie alle fotos op uw website van duidelijke Alt Tags – omschrijving van de foto. Ook deze tags worden gelezen door Google en restaurant amersfoort onder een foto is beter dan DSC10038774

5. Google – Gratis Tools

Meldt uw bedrijf aan bij Google Places (voorheen Google Maps) Google.nl/places
Maak uw bedrijfsvermelding compleet met fotos en alle relevante informatie
Meldt u site aan bij Google webmastertools: www.google.com/webmasters/tools en submit uw site en site map
Installeer Google Analytics achter de website voor heldere en duidelijke statistieken over uw website bezoekers

Some Do’s en Dont’s

  • Spam niet uw gehele website met keywords (2 a 3 per pagina is voldoende0
  • Meldt uw site niet meerdere keren aan bij de zoekmachines – als uw site goed is ingericht wordt deze vanzelf gevonden
  • Zorg dat u organisch wordt gevonden en niet alleen via bijvoorbeeld google adwords – Adwords is goed om in te zetten bij speciale promoties (zoals Kerstdiner of Paasbrunch)
  • Optimaliseren vergt tijd – niemand kan in 48-uur uw website bovenaan krijgen
  • Laat u niet gek maken door aanbieders die uw website in duizenden zoekmachines kunnen plaatsen – in de Benelux heeft Google 95% marktaandeel – er is dus maar 1 zoekmachine waar u zich op hoeft te richten
  • Speel niet vals (geen witte tekst op witte achtergrond, niet spammen maar eerlijke informatie geven)
  • Zorg voor een site map op uw website – dit helpt Google uw site beter te indexeren
  • Geloof geen bedrijven die een plaats 1 ranking garanderen – dit kan niemand garanderen!
  • Meldt uw site aan bij de open directory www.dmoz.org – Plaatsing kan tot 2 maanden duren (niet herplaatsen – gewoon geduldig afwachten)
  • Maak geen of weinig gebruik van flash. Flash wordt niet gelezen door zoekmachines en uw wordt derhalve niet gevonden op teksten die in Flash zijn opgemaakt.

Leave A Comment