7 Tips voor het bouwen en onderhouden van een goede website

Website tips van Hands-On Advies: 7 Tips voor het bouwen en onderhouden van een goede website zoals ontwerp, keywords, navigatie, content en actualisatie.

Hands-On selecteerde een 7-tal factoren die uw website tot een goede website kunnen maken. Mocht u hulp nodig hebben, dan kunt u uiteraard contact opnemen met Hands-On Advies. Met het bedrijf WordPress Website maken (http://wpwm.nl) waarin Hands-On mede-eigenaar is bouwen wij websites in WordPress.

1. De Juiste Keywords (Zoekwoorden)

Het zoeken en opnemen van de juiste keywords op uw website is de ultieme factor in het gevonden worden via de zoekmachines. Dit vergt enig onderzoek en wij adviseren u om hier goed de tijd voor te nemen. U kunt een zoekwoorden onderzoek onder andere doen via GoogleKeywords (keyword suggesties in adwords omgeving), Wordtracker.com of woorden vergelijken via Google Trends

Ook is het verstandig te checken welke zoekwoorden uw concurrentie gebruikt en daarnaast ook middels uw Google Analytics statistieken kijken op welke zoekwoorden uw site het meest gevonden wordt.

Het gaat niet alleen om het opnemen van de juiste zoekwoorden, maar ook om de “density”. Het aantal keren dat een zoekwoord voorkomt. Bijvoorbeeld; uw hotel ligt in Utrecht dan is het zaak het woord hotel en Utrecht vaak op uw website te laten voorkomen.

Plaats uw belangrijkste keywords in de titel van uw pagina en indien mogelijk benoem uw url ook met de keywords; dus www.hotelxyz/hotelutrecht.html

2. Simpel Ontwerp – heldere navigatie

Hou uw website simpel, direct en professioneel met een heldere indeling en een goede vindbaarheid van alle subpagina’s. Wanneer u uw pagina’s live zet – laat nog even de spellingscontrole de tekst checken op eventuele tikfouten.
Om te zien hoe uw pagina er in willekeurig welke browser uitziet kunt u de pagina checken in www.anybrowser.com.
Blijf bij het ontwerp van uw website denken vanuit het perspectief van uw bezoeker van uw pagina’s. Blijf bij het onderwerp en gerelateerde keywords. Breng uw bezoekers niet in de war met te veel opties en teveel informatie op 1 pagina. Uit onderzoek is gebleken dat bij teveel keuzes de conversie naar een aankoop/hotel reservering daalt.

Maak uw zinnen niet te lang en werk met headers en alinea’s. Indien u heel veel tekst heeft kunt u dit beter opsplitsen in meerdere pagina’s.

3. Optimalisatie (SEO – Zoekmachine Optimalisatie- Search Engine optimisation)

Veel van uw bezoekers komen via zoekmachines, vooral via Google hoewel ook MSN en Yahoo niet onderschat moeten worden. Uw pagina’s moeten daarom in het bijzonder voor Google geoptimaliseerd worden. Tips hiervoor;

Duidelijke site map
Al uw pagina’s met 3 clicks te bereiken
Link pagina’s naar de index pagina en vice versa (interne links)
Een “blog” op uw pagina is ook een goede manier voor site optimalisatie omdat deze zeer zoek vriendelijk zijn.
Bouw aan externe kwaliteitslinks.

4. Heldere en duidelijke navigatie en Site map

Een goede website heeft een helder en duidelijk navigatie systeem. Ook hier spelen de interne links van en naar pagina’s een belangrijke rol. Een tip is om al uw links altijd op dezelfde plaats te zetten geeft meer rust voor uw bezoekers.

Check of al u interne links goed werken. Zogenaamde “broken links” brengt het kwaliteitsniveau van uw website enorm naar beneden.

Daarnaast helpt het de zoekmachines enorm wanneer u een site map toevoegt aan uw website.

5. Update uw content

Een goede website heeft regelmatig nieuwe content. Update uw website regelmatig en check of alle informatie nog up-to-date en relevant is. Dus uw kerstarrangement niet meer zichtbaar in januari maar uw paasarrangement geladen.

9 van de 10 bezoekers komt voor informatie naar uw website. Zorg dat uw bezoekers accurate en relevante informatie kunnen vinden op uw site. Wanneer u de inhoud regelmatig update zult u ook meer terugkerende bezoekers zien.

6. Bookmarken

Creëer de mogelijkheid voor uw bezoekers om de site te “bookmarken” Hiervoor kunt u een zogenaamd bookmark script gebruiken.

7. Aantrekkelijk

Elke goede website heeft behoefte aan een “Wow” effect. Met name fotomateriaal kan uw site enorm ondersteunen en laten opvallen. Hoevaak zijn de foto’tjes op een website niet veel te klein om te bekijken, terwijl bezoekers van een hotel website graag veel foto’s willen zien.

Concluderend

De volgende keer dat u een nieuwe webpagina gaat ontwikkelen denk dan aan uw keywords, hou het simpel en vindbaar, test uw links voordat u uw pagina live zet en zorg voor goede navigatie. Houdt de website vervolgens fris met nieuwe content en optimaliseer iedere pagina voor de zoekmachines.