Niche Marketing voor hotels en restaurant – Tips

(Online) Niche Marketing – De tool voor hotels & restaurants om meer omzet via de eigen website te genereren

Definitie Niche Marketing (bron: Wikipedia)

Binnen de marketingkomt het begrip niche terug bij het segmenteren van markten. Een nichemarktvormt hierbij een klein specifiek afgeschermd stuk van een grotere markt.

Uw hotel op pagina 6 op Google?

Het online positioneren van uw hotels op internet wordt steeds moeilijker zolang hotels alleen het hotel als geheel blijven aanbieden op internet. Zoekt men bijvoorbeeld in Google op “Hotel Amsterdam” dan komt Google met maar liefst 176.000.000 resultaten terug.

Hotels verliezen van de vergelijkingssites!

In de zoekmachines winnen de vergelijkingssites en 3rd party websites terrein en kunnen hotels alleen nog een plaats op pagina één of twee bemachtigen wanneer de website perfect is geoptimaliseerd, wanneer men een goede positie heeft op Google maps (onder meer door veel reviews te hebben) of wanneer hotels (steeds meer) betalen voor betaalde advertenties middels het Google adwords programma.

Omdat de marketing budgetten van 3rd party websites altijd groter zullen zijn dan de budgetten van een individueel hotel is dit traject gedoemd te mislukken en zal de marktbewerking creatiever moeten worden.

Hoe kunnen hotels terrein (her)veroveren

Niche marketing kan helpen om als hotel gevonden te worden op niche marktsegmenten die de vergelijkingssites en 3rd party websites niet of minder goed kunnen bewerken. Omdat elke dag op Google 25% van de ingegeven zoekopdrachten nieuw zijn (nog nooit eerder op gezocht) ligt hier nog een groot potentieel voor de hotellerie.

Stel u heeft een hotel in harderwijk met vergaderzalen, een zwembad, een restaurant en u organiseert regelmatig leuke evenementen in het weekend (een wijnproeverij, speciale menu’s, muzikale omlijsting, rondje met een boswachter etc.) en u heeft een omgeving waar goed gefietst en gewandeld kan worden.

Om een niche segment goed te bewerken heeft u een product nodig. In bovenstaande voorbeeld heeft het hotel de volgende producten:

Restaurant
Zwembad
Vergaderzalen
Wijnproeverij op een aantal dagen
Asperge arrangementen
Wildarrangement
Fietsarrangement
Nordic Walking arrangement

Ieder “product” kunt u nu separaat gaan vermarkten op internet maar allereerst moet u:

Een goede en uitgebreide beschrijving maken van het product waar de belangrijke keywords voor het product vaak in voorkomen alsook toeristische informatie over de omgeving.
Het product laden op uw website op een aparte pagina. Title tag – Meta en Keywwords aanpassen aan het product.

Bijvoorbeeld bij het Hotel in Harderwijk die een aantal weekenden per jaar een wijnproeverij aanbiedt

Omschrijving
In de omschrijving data, tijdstippen, kosten per persoon, omschrijving waarin keywords* vaak voorkomen, namen van de wijnen, en inhoud van arrangement of dagaanbieding.

Title Tag Culinaire Wijnproeverij – Van champagne wijn tot chardonnay

Metadescription Wijnproeverij in Hotel Harderwijk – Gelderland. Ook in combinatie met hotel arrangementen, als groepsarrangement of familieuitje te boeken. Erkende sommelier leert u wijnproeven onder het genot van een amuse diner.

Keywords* Wijnproeverij, wijnkenner, wijn proeven, culinaire proeverij, wijncursus, groepsevenement, franse wijn, chardonnay, champagne wijn, bourgogne wijn, Italiaanse wijn, Duitse wijn, wijnetiket, wijnproeven, familieuitje, wijn en spijs, wijn spijs, amuse, diner

* Via de Google keyword tool kunt u zien hoe “populair” keywords zijn

Aantal keren dat er in een maand gezocht werd op volgende keywords:
Wijnproeverij – 9900 keer
Chardonnay – 9900 keer
Chardonnay wijn – 370 keer Wijnproeven – 4400 keer
Wijn en Spijs – 720 keer
Wijnproeverij hotel – niet 1 keer
Wijnproeverij Harderwijk – niet 1 keer
Wijn proeven – 2400 keer
Wijnproeverijen – 880 keer
Wijncursus – 3600 keer
Wijn proeverij – 390 keer
Wijn – 301000 keer
Franse wijn 33100 keer
Houdbaarheid wijn – 480 keer
Champagne wijn 12100 keer
Bourgogne wijn – 4400 keer Wijnetiket – 1600 keer
Italiaanse wijn – 2900 keer
Duitse wijn – 590 keer
Spanje wijn – 590 keer
Rose wijn – 1600 keer
Wijn Frankrijk – 1300 keer
Zuid Afrikaanse wijn – 480 keer

Populaire keywords minstens 3 tot 5 keer herhalen in uw omschrijving maakt uw website beter vindbaar op dat keyword.

Wanneer het “product” gereed is en geladen op uw website met juiste keywords, meta description en title tag kunt u het product gaan vermarkten.

Naast alle startpagina’s, startkabels, allepagina’s en jouwpagina’s zijn er honderden sites waar u uw niche product kunt gaan verspreiden.

Een aantal voorbeelden:

Restaurant

www.smulweb.nl
www.iens.nl
www.eet.nu
www.diningcity.com
www.restaurant.startpagina.nl
Meer links?: tik in Google restaurant + uw plaatsnaam

Zwembad

www.zwembad.startpagina.nl
www.zwembad.jouwpagina.nl
www.zwembad.pagina.nlwww.sport-in-nederland.com
zwemparadijs.sitepark.nl
Meer links: zoek zwembad bij u in de buurt en kijk op welke sites zij staan.

Vergaderzalen

http://trainingslocaties.jouwpagina.nl/vergaderlocaties.jouwpagina.nl
vergaderlocatie.infovergaderen.nl
zalenverhuur.org
Meer links – zoek vergaderzaal, vergaderlocatie, vergaderhotel, trainingslocatie, evenementenlocatie + uw plaatsnaam

3 x per jaar een wijnproeverij

https://www.dagjeweg.nl/kalender
https://evenementen.amsterdam.nl/
dagjeweg.nl
evenementenkalender.nl

Fietsarrangement

http://fietsvakantie.startpagina.nl/
http://fietsvakantie-nederland.startpagina.nl/
http://fietsvakantie-nederland.startpagina.nl/
http://www.fietsen.123.nl/fietsarrangementen.htm
meer links: zoek fietsarrangement en uw omgeving (fietsarrangement Gelderland)

Niche marketing is niet moeilijk maar kost wel veel tijd. Het maken van het product, bepalen van de juiste keywords en een juiste omschrijving is éénmalig veel werk maar het laden van het product op websites is bijna oneindig – zeker omdat er dagelijks weer nieuwe sites bijkomen. Hands-On adviseert hotels om dit wekelijks een half uurtje in te plannen. Wanneer u iedere week een half uur lang 15 links plaatst heeft u na een jaar al bijna 800 links erbij en u zult zien dat uw wijnproeverij bovenaan staat in Google en dat u steeds meer boekingen krijgt – want natuurlijk is het daar uiteindelijk allemaal om te doen.

Neem voor meer informatie over niche marketing contact met mij op.