SEO – Zoekmachine optimalisatie Hogere wiskunde of gezond verstand?

Key Words – Page Ranks – Meta Tags – Link Popularity – Index Coverage – Landing Pages – SEO – Search Engine Optimisation: hogere wiskunde of gezond verstand?

Search Engine Optimisation (SEO) staat voor het optimaliseren van uw website zodat deze door de zoekmachines zoals Google goed gevonden kan worden (en dus door uw potentiële bezoekers van uw website)

SEO in Nederland zouden we net zo goed Google optimisation kunnen noemen, met een marktaandeel van 95% is Google de absolute marktleider in Nederland. Wereldwijd heeft Google een marktaandeel van 49% en spelen zoekmachines als Yahoo met 24% en MSN met 10% ook nog een grote rol.

Een paar belangrijke feiten:

98% van de internet gebruikers gebruikt een zoekmachine

Google zoekt in 63.265.549.842 webpagina’s

Er wordt geschat dat er 1,319,872,109 Internet gebruikers zijn in de wereld (20% van de wereldpopulatie). Nederland staat met een internet gebruik van ruim 73% op de vijfde plaats op de wereldranglijst (IJsland staat verrassend op nummer één)

  • 90% kijkt alleen naar de eerste twee pagina’s
  • 40% van de kliks gaat naar de eerste vermelding op pagina één; 10% naar de eerste vermelding op pagina twee
  • Internet bezoekers klikken in gemiddeld 0.7 seconden een zoekresultaat aan
  • 30% van de internet gebruikers ervaart een toppositie van een bedrijf als een topmerk
  • De nummer één website in de wereld met ruim 30.000 bezoekers per dag is Wikipedia
  • Elke dag zijn 25% van de ingegeven zoekwoorden uniek!

Met deze gegevens kun je stellen dat een bedrijf wat onvindbaar is op een zoekmachine eenvoudigweg niet bestaat.

Dave Chaffey, internet goeroe uit Engeland, maakte een overzicht van alle stappen in SEO die hij de “SEO success map” noemt waarbij je bijna het idee krijgt dat SEO alleen door internet consultants succesvol gedaan kan worden.

Meer over Search engine optimisation by Dave Chaffey