Arrangementen marketing – Niche marketing in hotellerie

Arrangementen marketing voor hotels: Niche marketing gericht op beleving en destinatie in plaats van product marketing. Verkoop meer arrangementen!

Iedereen werkt op de afdeling Sales!

Een chef kok die zegt, ja maar ik zit toch niet in de sales.. Fout! Iedereen in uw hotel moet en kan verkopen! Een chef kok kan een extra tussengerecht gaan verkopen, de receptie een late check out, de bediening kan in-house gasten een extra picknick mand verkopen en een kamermeisje kan een actie verwenpakketjes op de kamers gaan promoten.

In een brainstorm met uw medewerkers is het leuk iedereen eens te vragen wat hij/zij zou kunnen verkopen. U zult versteld staan over de leuke ideeën.

Cold callen en direct marketing

Een sales blitz in de omgeving gericht op het lokale bedrijfsleven is uitermate efficiënt om in korte tijd uw markt in kaart te brengen. Dit kunt u (om tijd te besparen) ook telefonisch doen en geeft in korte tijd het potentieel weer van bedrijven in uw directe omgeving. Deel de klanten direct in in A, B en C accounts en neem de A accounts op in uw jaarlijkse sales plan en creëer direct een mailbestand (e-mail).

Direct marketing in de vorm van mailingen – e-newsletters en uw website zijn vormen van direct marketing die zeer kosten bewust zijn en u bereikt een grote doelgroep. Zorg wel dat uw e-mail campagnes op de verschillende doelgroepen aansluiten. Een vergaderarrangement naar 5000 consumenten sturen klinkt niet logisch maar gebeurt nog steeds.

U of wij….

Check uw website, een offerte, een e-mail mailing eens hoevaak u over wij spreekt en hoevaak over u.
Wij zijn een persoonlijk en gastvrij hotel….. een dooddoener die iedereen gebruikt. Vraag eens een week bij check-out wat gasten werkelijk van uw hotel vinden en waarschijnlijk leveren zij u de beste USP’s op. Vermeld deze op uw website, in uw newsletter en de boodschap wordt veel effectiever.

Uw aanbod:

Wat wilt u aan uw gasten verkopen, bent u duidelijk voor de gast:

  1. Wat gaat de gast bij u “beleven” De keuze voor bijvoorbeeld een arrangement is vaak een emotionele beslissing die genomen wordt op basis van een prikkelend aanbod.
  2. Wat heeft de gast eraan (wat is uniek aan uw aanbod)
  3. Wat u wilt verkopen
  4. wat dit de gast gaat kosten (in tijd en geld)

Dit klinkt logisch, maar bij de meeste hotels ligt de nadruk in het aanbieden van arrangementen op punt 3 en 4 en wordt 1 en 2 veelal vergeten of summier afgedaan. Dat terwijl punt 1 en 2 het arrangement veel beter zullen verkopen.

Een concreet voorbeeld: Twee keer een fiets arrangement van een hotel:

Hoe het nu vaak wordt gepresenteerd:

Kom heerlijk fietsen in de Peel.
Hotel XYZ stelde een heerlijk fiets arrangement samen:
Fietsarrangement De Peel

2 overnachtingen
2 x uitgebreid ontbijtbuffet
1 x 3-gangen diner
fietshuur en routes
Prijs per persoon EUR 150,00
Eenpersoonstoeslag EUR 50,00
Geldig van 1 maart tot en met 1 oktober

Een aanzet hoe het met name aantrekkelijker kan:

Knuppelbruggetjes, Turfschip en Peelpuisten Arrangement…

De Groote Peel is een bijzonder gebied; Niet alleen het aanwezige hoogveenrestant maakt De Groote Peel uniek, ook de landschappelijke openheid en de alom bekende en bijzondere vogelrijkdom.
De peel biedt open vlakten waar de wulp zich thuis voelt, heide & bos gebieden en water en moeras waar de kokmeeuwen dankbaar gebruik maken van de ‘peelpuisten’ om er hun nesten op te bouwen. Peelpuisten zijn dode boomstronken die onder het pakket veenmos terecht waren gekomen en bij het turfsteken weer te voorschijn kwamen, tot grote ergernis van de turfstekers..
De Groote Peel is een van de weinig stukken die over zijn van het onafzienbare hoogveen dat ooit de grens tussen Brabant en Limburg vormde. Nu is het een natuurgebied van internationale klasse, vooral vermaard om zijn vogelrijkdom. Weids en waterrijk herinnert het landschap aan vroeger. Destijds was het een plek om te mijden, nu kun je er naar hartelust fietsen en wandelen. Overal zijn de sporen te vinden van het verleden, toen noeste werkers in het zweet huns aanschijns de turf, ‘het goud van de peel’, uitgroeven.

Uw knuppelbruggetjes en Peelpuisten arrangement start op vrijdag wanneer u aankomt in ons hotel. U kunt uw auto gratis parkeren achter ons hotel. U wordt ontvangen met een “Peel Cocktail” – een wulps drankje om uw verblijf heerlijk te beginnen.

’s Avonds gaat u heerlijk dineren en genieten van onze vertaling van ons Turfschip diner – Het verhaal over het Turfschip van Breda gaat immers over de overwinning in de 80-jarige oorlog van Prins Maurits op de hertog Alva waar hij Breda innam.

Dat mag nog wel eens gevierd worden met ons Turfschip overwinningsdiner!

  • Feestelijke toast op de overwinning met champagne
  • amuse van verdronken gamba’s en zwemmende oesters
  • Surf till you turf… torentje van rode biet en ….
  • Kombuis koteletjes – heerlijke lamskoteletjes met…..
  • Als afsluiting een zeeman serenade van flensjes met warme kersen en ijs.

Na deze overwinningsroes en een overnachting verwachten wij u voor een heerlijk ontbijtbuffet waar u naast alle heerlijkheden verrast wordt door ons scheepsmaatje met een portie pannenkoekjes of poffertjes om de dag goed te beginnen.

Uw fietsroute start in het hotel en bij de receptie staat uw picknick mand klaar en liggen de fietsroutes klaar. U begint met een tocht van 2 kilometer en ziet dan het bezoekerscentrum Mijl op Zeven waar u alle informatie aantreft over de Peel. Na 7 kilometer wacht u een koffie break (uiteraard met een stukje vlaai) heeft bij restaurant XYZ. Na 6 kilometer komt u aan bij het Weverij museum waar u op uw gemak het bewogen textielverleden in Z.O. Brabant te bekijken.

Na uw bezoek vervolgt u uw route langs de vogelkijkhut waar u een prachtig zicht heeft over de weidse gronden met een grote verscheidenheid aan vogels.
Etc etc

Uiteraard helpt het wanneer u uw aanbod ondersteunt met aantrekkelijke foto’s die betrekking hebben op de beleving.

Daarna volgt pas de informatie over uw hotel, prijzen en boekingscondities. De “peel beleving” staat centraal en moet gasten die dit arrangement lezen prikkelen en geïnteresseerd maken voor uw arrangement.