10 Marketing  tips voor kleine – boutique hotels

Veel marketing artikelen gaan over de grote hotelketens als Hilton, NH of Holiday Inn. Heeft u echter een luxe boutique hotel of een resort hotel – niet gelieerd aan een grote keten – dan weet u dat de marktbewerking enorm verschilt van een groot corporate hotel op een A-locatie.

Ten eerste mist u de middelen tot groots opgezette campagnes en ten tweede is uw doelgroep vaak verschillend – u mist de tours en groups en soms ook één van de twee zakelijke segmenten waardoor u uw marketing budget uiterst zorgvuldig moet gebruiken.

Zonder de budgetten van ketens kan een klein (boutique) hotel zich ook prima staande houden met de juiste (online) marketing.

Bijgaand een aantal zaken die van belang zijn voor individuele (boutique) hotels:

1. Ken uw doelgroep

Als kleinschaliger hotel kent u uw doelgroep vaak beter en kunt u uw hoogseizoen en laagseizoen gasten goed identificeren. Speel hierop in door een optimale e-mail database te bouwen waar u rekening houdt met uw verschillende gasten. Een goede e-mail database kan zorgen voor een efficiënte en goedkope manier van communiceren. Bij een juiste segmentatie van uw gasten kunt u zeer efficiënt uw doelgroep bereiken.

Een onderverdeling kan zijn:

  • In activiteiten: wellness – fietsen – culinair
  • In prijsgevoeligheid: last minute aanbiedingen – nieuwe arrangementen
  • Periode dat gasten graag komen: zomermaanden- voorjaar/najaar – winter
  • Demografisch: ouderen zonder kinderen – gezinnen met kinderen – twee verdieners zonder kinderen

2. Besteed tijd aan uw website

Er zijn maar weinig hotels met een goede websites met een heldere navigatie, goede foto’s, duidelijke omschrijvingen en websites die ook nog eens geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines. Is uw website niet over informatief, of geeft deze juist te weinig informatie? Waar zoeken uw gasten op en vinden ze dit terug op uw website? En het belangrijkste – staan er veel mooie foto’s op uw website?

3. Wie bedankt er nog een gast?

Hoe gemakkelijk is het om een gast na check out een e-mailtje te sturen (met of zonder een gast tevredenheids formulier) om de gast hartelijk te danken voor zijn of haar bezoek. Stuur vaste gasten eens een extra speciale aanbieding om hen te danken voor het feit dat zij een vaste gast zijn.

4. Hoe zijn uw relaties met uw omgeving

Ontvangt u boekingen van collega hotels? Bedankt u hen daar in enige vorm voor, bezoekt u regelmatig bijeenkomsten met collega hotels of bent u lid van horeca organisaties. Het kan u waardevolle tips opleveren!. Daarnaast is er nog zoiets als “good citizenship” Wat betekent uw hotels voor de directe omgeving waarin u opereert? Zou de bakker om de hoek uw hotel aanbevelen mochten er toeristen zijn winkel binnen komen?

5. Promoot uw hotel als destinatie

Iedereen weet dat er in een hotel geslapen en gegeten kan worden. Het onderscheidend vermogen zit veel meer in uw destinatie – wat is er te doen – te zien voor de gast dan in eindeloze beschrijvingen van de kamers, zalen en restaurants. Betrek uw omgeving in uw promotie in arrangementen en werk samen met collega’s uit de buurt. Stuur een pre-arrival emailtje met een evenement van de VVV kalender om de “voorpret” van de gast te activeren.

6. Wat doet u aan online marketing

De goedkoopste en meest efficiënte manier van marketing. Benut u alle facetten van online marketing wel optimaal? Pas wel op dat u uw gasten niet te veel informatie stuurt – dit kan ook ergerlijk werken.

7. Stel realistische doelstellingen

Realistische doelstellingen motiveren uw medewerkers, zorgen dat budgets gehaald kunnen worden en houdt uw gasten tevreden (geen overboekingen en voldoende aandacht voor iedere gast)

8. Sales en Marketing functie – is niet een éénmanszaak..

Zorg ervoor dat dit een teamgebeuren is en laat niet het gehele Sales en Marketing plan maken en uitvoeren door 1 persoon. Vanuit alle afdelingen moet er commitment zijn om de doelstellingen in het plan te halen – dit betekent ook dat deze gezamenlijk moeten worden vastgesteld.

9. Wees Consistent!

Verander niet per dag (bij wisselende bezetting) de strategie – de personeelsbezetting en het Sales en Marketing budget. Dit geeft een onstabiel imago en onzekerheid voor het team en gasten. Wanneer een gekozen strategie niet werkt zal een goed team dit vanuit zichzelf veranderen.

10. Wees uniek!

Een kleinschalig hotel, zonder hoofdkantoor heeft de kracht en vrijheid unieke producten, arrangementen en evenementen samen te stellen. Geen standaard 2 nachten arrangement met ontbijt en 1 x diner maar een arrangement met extra’s en unieke ervaringen voor de gast. Met niche online marketing kunt u met deze evenementen/arrangementen een geheel nieuwe doelgroep bereiken die niet wordt overspoeld door de aanwezigheid van de grote keten hotels.