Freelance Online Marketeer

Voor de horeca en hospitality industrie

Project Description

Horeca Advies – Hospitality consultant

Freelance marketeer consultant

“Het gaat niet om ideeën.
Het gaat om het realiseren van ideeën.”

Scott Belsky, co-founder of Behance.

Marketing Advies voor: Hotels – Restaurants – Bungalowparken en Pretparken

Als hospitality – horeca consultant ben ik al ruim 10 jaar actief als freelance marketeer met focus op online marketing – marketing planning – SEO – SEM – WordPress websites – content marketing en distributie optimalisatie. Geen wollige rapporten – geen Power Points maar Hands-On Advies: direct resultaat!

Na mijn opleiding aan de Hotelschool Den Haag was ik resp 12 jaar werkzaam bij Golden Tulip Hotels en was ik mede oprichter van Hampshire Hotels in 2001. Vanaf 2006 ben ik met adviesbureau Hands-On Advies begonnen en eind 2015 kwam hier WPW bij. Een web development bureau waarin wij WordPress Websites aanbieden.

Op zoek naar hotel – restaurant (online) marketing advies? Neem contact op met Hands-On Advies. Freelance online marketeer met ruim 25 jaar ervaring in de hospitality en horeca sector.

Webdesign en online marketing Grand Hotel Beatrix Huisduinen Den Helder
Webdesign en online marketing Restaurant 't Binnenhof Paasloo
Website project manager Veenpark Bij Emmen In Barger Compascuum
Marketeer voor Bungalowpark Waterpark Belterwiede Wanneperveen Overijssel

Concreet

Hands-On Advies heet niet voor niets Hands-On – Mijn aanpak is doeltreffend, verfrissend, efficiënt en bovenal concreet.

Hands-On maakt geen wollige rapporten die veelal in de la van een bureau verdwijnen maar streeft naar concrete oplossingen voor concrete problemen zodat u direct resultaat kunt meten. Hands-On is veel werkzaam in de horeca & hospitality industry (hotels, restaurants, attractieparken, toeristische sector) maar wordt ook steeds vaker gevraagd buiten deze branche – omdat ieder bedrijf zich “gastvrij” zou moeten opstellen en daarnaast zijn online marketing diensten als SEO (Search Engine Optimisation) of SEM (Search Engine Marketing) voor iedere bedrijfstak gelijk.

Freelance Marketeer Hands On Concreet En Direct Resultaat

Plan van aanpak

Vanuit mijn kantoor in Laren (Nh) maak ik voorafgaand aan de eerste afspraak een actieplan waarin opgenomen:

Sales en marketing planning

In een sales en marketing plan van Hands-On komt oa aan bod:

SWOT
Mission & Vision
Analyses: Omzet – Markt – Concurrentie – Reputatie
Marktsegmentatie
Product aanbod
Prijsstelling en Yield management
Klantenstatistieken en analyse
Distributie kanalen (3rd party websites – social media – event marketing – pr)
Systemen: Channel manager – PMS – Yied – website CMS – Email marketing
Jaarkalender met acties en activiteiten
Marketing budget

Website Scan – SEO Scan

Een uitgebreide website scan waarop ik de website op 20 punten bekijk en advies, aanbevelingen en actiepunten samenstel

De 20 punten in de Website Scan – SEO Scan

  1. Content – kwaliteit – kwantiteit en volledigheid
  2. Titles – Descriptions van zowel pagina’s – nieuwsitems als afbeeldingen
  3. Product informatie (goede arrangementen – alle producten vermeld)
  4. Aanwezigheid van een sitemap
  5. Verwerking en vindbaarheid op belangrijkste zoekwoorden
  6. Aantal backlinks en kwaliteit ervan
  7. Actualiteit van de site
  8. Concurrentie analyse
  9. Prijsvergelijk
  10. Indeling van de site
  11. AVG GDPR proof (cookies – privacy verklaring – algemene voorwaarden)
  12. Snelheid van de site en grootte van de afbeeldingen
  13. Call to action en formulieren
  14. Online boeken van hotelkamers of restaurant tafels
  15. Talen en taalgebruik
  16. Website beveiligd met SSL certificaat
  17. Gebruik social media op de website
  18. Integratie reviews en beoordelingen
  19. Distributie van de website – staat de site op belangrijke sites
  20. Actiepunten met zaken die missen op de site

Website distributie

Hiermee wordt bedoeld of de site op alle relevante producten goed vermarkt wordt op het internet

  1. 3rd Party Websites – Core business
    Staat een hotel op booking – hotelspecials – hotels.nl en honderden anderen
    Staat een restaurant op Iens – Tripadvisor – Bijzonderuiteten.nl of andere restaurant sites
    Staat een bungalowpark op Bungalows.nl, heerlijkehuisjes, belvilla en honderden anderen
  2. 3rd Party – producten
    Staat de high tea op highteawereld.nl en vele anderen
    Staat de BBQ op indebuurt en vele anderen
    Staan de vergaderzalen op DNLS en vele anderen
    Staat een hotel met beauty goed op beautysites en gidsen
    Ben je trouwlocatie is de vermarkting op trouwsites goed geregeld
    Bijzondere producten als fietsen – wandelen goed vermarkt?
  3. 3rd Party distributie Events
    Een moederdag high tea, kerstbrunch, valentijn diner, expositie, paasbrunch, proeverij, markt etc. Al dit soort “eenmalige” evenementen kunnen op honderden sites (die bezoekers hebben) worden gedistribueerd. Niet alleen levert het bezoekers naar de site op, ook zal de website een betere ranking krijgen vanwege de extra inlinks naar de site.

Daarnaast behoort distributie op Social Media uiteraard voor alle producten en evenementen. Uit de analyse volgt een concreet advies.

Product analyse

Zijn de geboden producten origineel – eigentijds en goed geprijsd.

Een culinair arrangement: 2 nachten, 2 x ontbijt en 1 x diner is niet origineel genoeg en moet eerder als een prijspakker gezien worden dan als een volwaardig weekend arrangement.

Is de informatie volledig – kinderkortingen – geldigheid – tijdstip – inhoud – prijs pp – éénpersoonstoeslag, toeslagen (als toeristenbelasting) – upselling etc

Staat er een call to action bij – kan men producten gemakkelijk en direct boeken

Is het foto materiaal eigentijds en up-to-date en toont het goed het product. Bij een high tea een high tea foto en niet de buitenkant van het bedrijf. Maak hierbij zoveel mogelijk gebruik van eigen foto’s. Let op bij foto’s met gasten – hiervoor moet toestemming gegeven worden volgens de GDPR/AVG regels.

Reviews & Beoordelingen

In iedere bedrijfstak worden bedrijven beoordeeld.

Bij de reputatiecheck wordt gekeken naar:

  1. Hoe staat het met de reputatie van het bedrijf – waar liggen de kansen en verbeterpunten
  2. Hoeveel reviews zijn er
  3. Wat zijn de scores en hoe verhouden deze zich tot concurrentie
  4. Wordt er gereageerd op reviews
  5. Worden alle belangrijke kanalen bijgehouden (waaronder ook Facebook reviews en Google reviews)

Reviews – Kans of bedreiging?

Een onterechte nare beoordeling op Tripadvisor of Zoover is natuurlijk vervelend maar over het algemeen geven de gemiddelden van alle review sites een goed en gemiddeld beeld van de gasttevredenheid van uw gasten. Negatieve reviews leveren waardevolle informatie op voor een verbeter traject in uw organisatie en positieve reviews …zijn gewoon positief!

Online reviews zijn er, blijven er en zullen alleen maar belangrijker worden en hotels en restaurants moeten hier een actieve houding in gaan nemen.

De reputatie van een hotel of restaurant wordt gevormd door haar gasten op oa social media, review sites, media en mond op mond reclame. Het beheren van uw online reputatie is om uiteenlopende redenen belangrijk:

  • 93% van de hotelgasten of restaurant gasten laten zich beïnvloeden door online reviews en hotel beoordelingen en de meerderheid boekt een hotel, restaurant of bungalowpark met een hoge score
  • Een hoge score werkt als een magneet “daar wil ik ook verblijven”
  • De aantrekkingskracht van een hotel of restaurant wordt ook voor nieuw talent en investeerders verhoogd
  • Werkt motiverend binnen het bedrijf – betrokken en gemotiveerde werknemers leveren een betere gastvrijheidservaring

Artikel uit hotelierfocus.nl

Of je nu als hotelier persoonlijk wel of geen waarde hecht aan recensie-websites, je kan er zakelijk niet meer omheen. Toch zie je dat heel veel hotels totaal niet (of veel te laat) reageren op geplaatste recensies, zelfs niet op de negatieve reacties. En als hotels wél reageren, gebeurt dat ook niet altijd op de juiste manier. Lucy van Alphen, Managing Partner van A-Sense Hospitality, geeft haar opinie over het reageren op recensies. lees meer

Findings Cornell University – Bron Cornell

Second, transactional data from Travelocity illustrate that if a hotel increases its review scores by 1 point on a 5-point scale (e.g., from 3.3 to 4.3), the hotel can increase its price by 11.2 percent and still maintain the same occupancy or market share lees meer

Findings Michael Luca Business School Study – Impact of reviews on restaurant revenue

Luca studied the effects of Yelp ratings on the revenue of restaurants and discovered several interesting findings. Studying the relationships of restaurants’ revenues to their Yelp reviews in Seattle over a period from 2003 to 2009, he found a significant relationship between a restaurant’s average rating and revenue. Lees het hele artikel over de impact van beoordelingen op restaurant omzet.

Kans – Gratis Gasttevredenheidsonderzoek

Waarom nog dure en tijdrovende onderzoeken verrichten naar de gasttevredenheid beleving van uw gasten terwijl dit gratis geleverd wordt door sites als Tripadvisor, Zoover, Booking.com en anderen. Beter is het om uw tijd te besteden aan

  • Dagelijks uw reviews te beheren
  • Reageren op reviews
  • Uw medewerkers en afdelingen tijdig informeren over positieve en negatieve beoordelingen
  • Werken aan productverbetering en verhogen gastvrijheidsbeleving
  • Gebruik positieve reviews in uw eigen communicatie
  • Vraag zelf actief om reviews

Social Media check

Bij de social media check wordt gekeken naar

  1. Aantal social media kanalen
  2. Frequentie van posten
  3. Doeltreffendheid en bereik
  4. Gericht op juiste doelgroepen
  5. Bedrijfsprofiel juist op alle kanalen
  6. Interactie met gasten
  7. Reputatie op social media – wat zeggen gasten over uw bedrijf
  8. Inzet social media per product – event
  9. Originaliteit
  10. Authenticiteit  op social media

Checklist website op Google producten

Een uitgebreide scan hoe het bedrijf de Google producten gebruikt – hieruit volgt het advies met concrete actiepunten

10 Punten van aandacht in het werken met Google producten

  1. Analyse van de bezoekers – referrals op Google Analytics
  2. Analyse van meest bezochte pagina’s
  3. Google business check – reviews – foto’s – informatie
  4. Google+ vermelding – informatie – foto’s – events – plaatsen van berichten
  5. Google maps – check vermelding op Google Maps
  6. Webmastertools – analyse broken links – 401’s en andere technische zaken die vindbaarheid beïnvloeden.
  7. Webmastertools – keywords welke meest gebruikt worden
  8. Google Maps api – goed geïnstalleerd – en wordt deze niet misbruikt
  9. Integratie Google op de website
  10. Google Adwords – is er een account – succes van advertentie – keyword onderzoek

E-mail marketing checklist

Bij de e-mail marketing check wordt gekeken naar

  1. Frequentie van de mailingen
  2. Gericht op juiste doelgroepen
  3. AVG/GDPR proof
  4. Is er een strategie – jaarplan rondom events of productintroducties?
  5. Effectiviteit van de nieuwsbrief – click through ratio
  6. Wat doen concurrenten
  7. Is de onderwerp regel duidelijk genoeg voor de ontvanger
  8. Is de nieuwsbrief niet te lang – en aantrekkelijk qua design
  9. Kan men op de website inschrijven voor de nieuwsbrief (double opt-in)
  10. Wordt de nieuwsbrief ook via social media verspreid
Online Marketeer - SEO Specialist Hands On Advies

Omzet stijging gegarandeerd

Veelal gaan we de eerste afspraak al concreet aan de slag en zorgt Hands-On ervoor dat zaken daadwerkelijk uitgevoerd worden. Binnen 2 tot 3 maanden is er gegarandeerd succes en stijgt de omzet van uw bedrijf en stijgen de website bezoekers.

Bij Hands-On blijft het niet bij plannen – maar zit het succes en de kracht in de uitvoering waarvan Hands-On zelf ook veel opneemt wanneer er binnen de onderneming te weinig tijd is. Het is gemakkelijk van de zijlijn te roepen dat de site niet vindbaar is – maar bij Hands-On is uw site binnen enkele maanden gewoon zichtbaar door te doen i.p.v. te praten of mooie plannen te schrijven.