Restaurant Marketing – 20 Tips voor meer gasten en hogere omzet

Restaurant marketing is meer dan op het laatste moment een Valentijn menu op de site zetten. Ga actief aan de slag met online marketing voor uw restaurant en ontvang gegarandeerd meer gasten en meer omzet. Bekijk de restaurant marketing trends en 20 online marketing tips van Hands-On

Restaurant Marketing Trends

Om te overleven als restaurant zult u online marketing moeten omarmen – het is niet uw hobby als gepassioneerde restaurateur maar onontbeerlijk om te overleven. U kunt uw restaurant marketing zelf aanpakken maar u kunt dit natuurlijk ook uitbesteden zodat u uw handen vrij heeft voor het optimaal verzorgen van uw gasten.

Waar moet u op letten:

  • Beleving & USP’s
    Waarom moet ik in uw restaurant komen eten  (aankleding – service – gerechten? wat maakt uw restaurant uniek)
    Waar zit de verrassing (in de ontvangst? recept bij de rekening? iets leuks voor een volgend bezoek?)
    Wat zijn mijn signature dishes (waar komen mensen voor terug – wat is een uniek gerecht bij uw restaurant)
    Hoe zit het met mijn positionering (hoe ervaren gasten het restaurant – high end/medium/low en klopt dat met wat u ervan denkt?)
  • Online retaurant marketing
    Hoe staat het met uw website
    Is deze mobiel vriendelijk
    Is de informatie volledig en actueel
    Staat menu en wijnkaart online
    Is er een agenda en nieuws pagina
    Biedt de website een goede fotogallerij (ook van exterieur en interieur – niet alleen van eten)
    Zijn alle pagina’s geoptimaliseerd (SEO)
    Staat uw restaurant goed op Google met een bedrijfsvermelding
    Controleert u webmastertools en analytics regelmatig om te kijken hoe de site performance is?
    Stuurt u regelmatig een nieuwsbrief
  • Reviews
    Reageert u op reviews uit bijv Google, Facebook, Tripadvisor, Zoover en anderen en neemt u actie nav de reviews
  • Vindbaarheid
    Waar staat u op google wanneer u restaurant + plaatsnaam intikt
    Zijn uw specials (high tea, paasbrunch, valentijn diner, summer bbq) goed gedistribueerd online (zie ook mijn blogs op Bijzonder Uit Eten over distributie van specials)
  • Niche Marketing
    Een restaurant heeft veel concurrentie op zoekmachines – met een niche product als een Valentijn diner, Wildweken, Jazz middag, Paasbrunch of iets anders kunt u online heel veel nieuwe markten aanboren.
  • Social Media
    Staan agenda punten op google calendar en facebook events
    Plaatst u regelmatig iets op social media
    Reageert u op reviews uit bijv Google, Facebook, Tripadvisor, Zoover en anderen

Restaurant Marketing: 20 tips voor meer gasten en omzet

  1. Op de site (geen download pdf) Menukaart – Drankenkaart – Openingstijden (en afwijkende openingstijden) – Hoe te reserveren – Maximale groepsgrootte
  2. Specials apart vermelden (high tea – high wine – wild – asperges – mosselen)
  3. Heldere menu structuur
  4. Frisse – moderne look & feel die past bij hetgeen u uit wilt stralen
  5. Zorg ervoor dat gasten online kunnen reserveren
  6. Mobiel vriendelijke website (bijvoorbeeld een mobiel vriendelijke restaurant website van WPWM – gebouwd in WordPress)
  7. Goede pagina met contact gegevens en mailformulier (vermeld wel uw email adres op de site)
  8. Agenda met events (van wildweken tot paasbrunch)
  9. Agenda items – evenementen volledig met tijdstippen – kosten pp – kinderkortingen – datum – inhoud menu – hoe te reserveren – max groepsgrootte en het liefst met relevante goede fotos
  10. Bepaal per pagina het belangrijkste keyword (handige tool hierin is https://trends.google.nl/) of type in op google (bijvoorbeeld high tea rotterdam en bekijk onderin de suggesties van google)
  11. Optimaliseer de pagina met de belangrijkste keywords en pas titel en metaomschrijving aan
  12. Zorg voor een nieuwspagina en vul deze regelmatig (nieuw menu – nieuwe medewerkers – nieuw evenement – iets leuks uit uw omgeving – leverancier in het zonnetje etc)
  13. Verzend persberichten naar lokale kranten – Misset – Hospitality Management – Bijzonder Uit Eten en plaats online op gratis pers sites (google op gratis persbericht plaatsen)
  14. Zoek distributie kanalen mbt niche marketing (high tea restaurants, wild restaurant etc) en plaats uw aanbod hierop
  15. Zoek evenementen distributiekanalen zoals evenementkalender.nl waar je veelal gratis je evenement kunt toevoegen. Kijk hier ook naar lokale VVV/Toeristische sites
  16. Distribueer alles naar social media en maak gebruik van Facebook page evenementen en Google+ events en hou uw reviews en restaurant beoordelingen in de gaten – reageer regelmatig op reviews
  17. Ga op zoek naar Food bloggers die een artikel kunnen maken over je restaurant
  18. Inlinken – ga op zoek naar website waar je de restaurant website op kunt vermelden (restaurant.startpagina en duizenden anderen) – denk ook aan drimble en bedrijvengidsen
  19. Zorg voor een email inschrijfformulier op de site en verzamel ook bij uw gasten email adressen voor een maandelijkse mailing
  20. Werk aan USP’s en beloon vaste gasten – waarom moet ik komen en waarom moet ik terugkomen

Vraag vrijblijvend wat Hands-On Advies voor uw restaurant kan betekenen in een “hands-on” ondersteuning – geen wollige rapporten en powerpoints maar Hands-On gaat direct aan de slag om zaken voor elkaar te krijgen. Het is al mogelijk binnen 3 maanden een enorme toename te realiseren.