Millennials in de hospitality industrie

Zijn millennial werknemers in hotels – restaurants en bungalowparken lui of is er meer aan de hand?

Zijn de jonge online marketeers lui, chaotisch, slecht georganiseerd of overwerkt?

Ik kom ze dagelijks tegen, online marketeers in hotels, restaurants en bungalowparken die tot niets lijken te komen. Een inbox met 500 mails, de kerst aanbieding nog online in maart, statische websites waar niets op veranderd en geen gevoel voor social media. Maar ze hebben het super druk, zitten soms tegen een burn out aan of lopen al bij een psycholoog.

Millennials In De Hospitality Industrie

Wat is er aan de hand met de generatie Y ook wel de Millennials genoemd waarbij je je volgende zaken afvraagt:

  • Leert de nieuwe generatie niet om gestructureerd te werken?
  • Zijn ze niet nieuwsgierig genoeg?
  • Vinden ze iets al snel te veel moeite?
  • Geven ze liever geld uit aan een nieuwe site/adverteren dan de ongelimiteerde gratis mogelijkheden te benutten?
  • Zeggen ze samenwerkingen liever op dan dat ze nieuwe aangaan?
  • Vergeten ze continue tijdens leuke events foto’s te maken?
  • Moet alles wat ze doen wel “leuk” zijn?
  • Ontbreekt het aan doorzettingsvermogen waardoor zaken te lang blijven liggen?
  • Ontbreekt het aan focus? Zijn ze snel afgeleid?
Millennials In De Hospitality Industrie Snel Afgeleid

Het moet wel leuk zijn

Het is waar dat de Millennials zingeving belangrijk vinden. Ze willen (al in hun eerste baan) op een idealistische manier impact hebben op de organisatie. Door de technologie waar ze mee opgegroeid zijn en social media moet hun leven “leuk” zijn; imago is belangrijk en hun hele leven posten ze alleen zaken die “leuk” zijn. Ze zijn opgegroeid in de welvarende jaren 90 waar alles alleen maar beter werd. Hen is voorgehouden dat ze alle konden worden, maar tegen de tijd dat ze op de arbeidsmarkt kwamen was er een crisis aan de gang en lagen de banen niet voor het oprapen.

Millenials Het Moet Wel Leuk Zijn

Gevolg van opvoeding?

Volgens Simon Sinek is het inderdaad een gevolg van de opvoeding, technologie, ongeduld en de omgeving.

De generatie is opgegroeid met ouders die zeiden dat ze uniek waren en alles konden worden wat ze wilden. Een generatie die opgegroeid is met “instant gratification” – die niet gewend zijn te werken voor iets, te wachten op iets maar alles direct tot hun beschikking hebben. Vroeger moest je wachten tot een film uit kwam in de bioscoop – nu kijk je hem wanneer je wilt direct via Netflix.

Alsof ze aan het begin van de berg staan en de top willen bereiken maar niet begrijpen dat de weg naar die top lang is en moeilijk en met hard werken gepaard gaat.

Bekijk zijn verhelderende betoog wat niet voor niets al ruim 11 miljoen keer werd bekeken.

De toekomst – hoe om te gaan met Millennial werknemers in de hospitality industrie

50% van de werknemers zijn in 2020 Millennials dus het is zaak te weten hoe om te gaan met deze groep.

  • Geef verantwoordelijkheid en betrek een Millennial in het besluitvormingsproces
  • Zorg voor uitdagingen (nog belangrijker dan salaris)
  • Geef groei potentieel en trainingen
  • Geef doelstellingen in plaats van taken
  • Geef de mogelijkheid fouten te maken
  • Geef de ruimte tot samenwerken – brainstormen en creatieve processen
  • Geef de ruimte tot het kiezen van technologische oplossingen
  • Geef ruimte aan een flexibele werkomgeving, werken op afstand en flexibele tijden
  • Geef ruimte aan ideeën, verbeteringen en suggesties
  • Geef voldoende feedback – zowel positief als negatief als coach
  • Geef geen waarde aan hiërarchie maar aan de persoonlijke relatie