20 Praktische tips voor website beheer
Artikel Hands-On gepubliceerd in Misset Horeca
Snel en eenvoudig je website up to date houden. Wie wil dat niet? Met deze praktische tips van Janneke Nijenhuis maak je een eind aan onnodig zoekwerk naar de juiste foto’s of inloggegevens, is je website altijd actueel en staan er geen foutieve linkjes op. Goed gevonden worden door zoekmachines hoort er natuurlijk ook bij. Website beheer made easy!
20 Praktische tips voor website beheer en web content
1 Foutieve links
Om foutieve links op te sporen op je eigen website is er bijvoorbeeld de tool Broken Link Check. Haal hier je eigen website doorheen, gratis en heel eenvoudig en deze tool spoort je links op die niet (meer) correct zijn. Zorg ook dat een bezoeker de site niet verlaat als hij op een link klikt. Dit kun je aangeven in je eigen Content Management Systeem (CMS) waarmee je je website beheert.
2 Gevonden worden door Google
Een website die geheel correct is, scoort niet automatisch goed in de zoekmachines zoals Google. Let op de juiste beschrijvingen in de page title (beschikbare ruimte 65 tot 70 tekens) en in je descriptons (sinds 2018 bijna 3 regels). Dit kun je makkelijke bekijken via een Meta Tag Analyzer. Optimaliseer de teksten op je website met de Google Keyword Tool.
3 Inloggegevens
Geen held in het onthouden/bewaren van al die verschillende inloggegevens? Of heb je overal hetzelfde wachtwoord voor? Roboform is een handige tool waardoor je nooit meer op zoek hoeft naar de juiste passwords. Het kost $ 19.95 (bron 2018) per jaar.
4 Fotobronnen
Vaak ontbreekt het hotels, restaurants of cafés aan geschikte sfeerbeelden ter illustraties op de website. Goedkope foto’s zijn te vinden op bijvoorbeeld Fotolia of 123rf. Op deze sites kun je bijvoorbeeld leuke beelden vinden van mensen aan tafel, mensen die fietsen of spelende kinderen. Foto’s zijn te koop vanaf 2 euro per stuk. Er zijn ook vele gratis fotosites. Kopieer nooit zomaar een foto van internet!
5 Foto’s opslaan/delen
Maak een map aan met de 20, 40 of 60 beste foto’s (hoge resolutie en lage resolutie) die iedereen binnen je bedrijf kan gebruiken. Je voorkomt dan het gebruik van oude foto’s. Maak ook een map aan met foto’s voor internet (met de juiste formaten!) Deel deze map met collega’s op bijvoorbeeld Flickr of Picasa. Zorg ook dat de juiste website-formaten er bij vermeld staan.
6 Foto’s benoemen
Gebruik je foto’s op je website, zorg er dan ook voor dat ze een duidelijke naam en titel hebben (title tag en alt tag). Noem ze naar wat er op staat. Zo kan Google ze beter vinden.
7 Formaat foto’s
Via de (gratis) tool Easy Thumbnails 3.0 op fookes.com kun je grote aantallen foto’s verkleinen tot een formaat.
8 Actualiteit
Niets is storender dan een website die niet actueel is. In februari wil je niets lezen over kerst…. Werk – indien mogelijk – in een content management systeem (cms) waarbij je artikelen kunt publiceren vanaf een bepaalde datum en tot een bepaalde datum. Je bent dan altijd actueel zonder dat je er extra werk aan besteedt.
9 Belangrijke zaken eerst
Wat vindt een gast belangrijk op een website? Waar zoekt hij naar? Janneke Nijenhuis somt op: ‘Is er wifi? Adresgegevens voor de routeplanner. Waar kan ik parkeren? Is de prijs inclusief ontbijt? Wat kost toeristenbelasting? Deze zaken moeten in ieder geval goed te vinden/zichtbaar zijn. Zorg daarnaast ook voor een zoekvak/zoekmogelijkheid op de site zodat elke gast kan vinden wat hij zoekt.
10 Veel te lange invulformulieren
Natuurlijk willen we allemaal heel veel weten van onze gasten, maar veel hotels schrikken potentiële gasten af op hun site door ze veel te lange invulformulieren te laten doorworstelen met teveel verplichte velden.
11 Google Analytics
Met Google Analytics kun je inzicht krijgen in de manier waarop uw gasten/klanten uw website vinden, gebruiken en hierop reageren (gratis).
12 Zuinig met pdf’s
Veel bedrijven plaatsen pdf’s op hun website. Om de informatie uit deze bestanden te raadplegen moeten gebruikers altijd extra klikken. Beter is het om de informatie rechtstreeks op de site te vermelden.
13 Linkjes plaatsen
Linkjes plaatsen is goed. Naar de eigen site, maar ook naar buiten toe. Bijvoorbeeld in informatie over evenementen in je regio. Google is er dol op en je wordt er beter door gevonden. Maar gebruik geen teksten als ‘klik hier’ of ‘lees meer’. Maak een link van ‘Kasteeltuinen van Pietje’ in de zin: Vijf kilometer van ons hotel bevinden zich de Kasteeltuinen van Pietje.
14 De juiste talen
Veel internationale gasten? Zorg dan dat je website beschikbaar is in de belangrijkste talen. Vertaler nodig? Ze zijn te vinden via Elance of Freelancer. Een tip van Janneke Nijenhuis: vertalen van Engels naar Duits, Frans of Spaans is veel goedkoper dan van Nederlands naar Duits, Frans of Spaans.
15 Standaard teksten
Werk je veel met standaardteksjtes? Ook in e-mail? Hier is een handig programmaatje (Type Pilot) voor waarbij je vaste teksten onder sneltoesten kunt zetten. Type Pilot aanschaf vanaf € 95.95 euro.
16 Werken met een jaarkalender
Stel een jaarkalender samen met de belangrijkste evenementen/arrangementen/promoties en dergelijke. Koppel er ook sociale media aan. Wat doe je op Twitter en op Facebook? Moet het arrangement voor Pinksteren naar de lokale media? Naar de VVV? Naar de boekingssites? Verwerk er ook in wanneer nieuwe menukaarten online gaan et cetera. Verwerk ook de Food&Beverage kalender in de jaarplanning (zoals mosselen, asperges, wild, aardbeien etc). Breng orde aan zodat je website beheer niet te veel tijd gaat kosten.
17 Social Media – makkelijk maken
Dashboards zoals Tweetdeck en Hootsuite maken het publiceren op social media eenvoudiger. Je kunt vooruit publiceren en agenderen (met Hootlet). Doe dit aan de hand van de jaarkalender.
18 Eenvoudig een banner maken?
Een nieuwe banner nodig of iemand anders vraagt om een banner van je eigen bedrijf? Deze kun je zelf maken. Via Banner Maker of Glassy Buttons. Een handig software programma voor bewerken van beelden of maken van banners is ook GIMP – dit is een gratis DTP programma met gelijke functies als Photoshop maar dan gratis.
19 Kleurgebruik
Het kiezen van de juiste kleuren voor je website kan soms lastig zijn. Soms wil je precies dezelfde kleur gebruiken als in een foto. Dit kan met Instant Eye Dropper (html kleurcode). Of de drukker vraagt om een bepaalde kleurcode. Handige tools voor effectief kleurgebruik Color Hex en Color Scheme Designer (voor aanverwante kleuren aan de gebruikte kleuren). Omzetten van kleurcodes van RGB naar Hex of van Hex naar RGB doet Peter Jones.
20 Keyword position check
Met gratis online tools zoals SERPS kunt u de positie bepalen van uw website binnen Google. Met behulp van trefwoorden controleren of je eigen site gevonden wordt (en op welke positie) door google als mensen zoeken op ‘hotel Drenthe’ of ‘restaurant Kropswolde’ Deze site zoekt binnen de eerste veertig zoekresultaten. Wanneer u met adwords werkt is de keyword tool van Googel de beste tool om te gebruiken.
Website beheer: Tip voor de content
Maak een contentplan voor het hele jaar:
– Wat gaan we publiceren
– Wanneer gaan we publiceren
– Waar gaan we publiceren
– Hoe gaan we dit promoten.
Bron: Janneke Nijenhuis van Hands-On-Advies. Ze deed Hotelschool Den Haag (1998), had commerciële functies op het hoofdkantoor van Golden Tulip, was commercieel directeur van Hampshire Hotels en heeft nu haar eigen adviesbureau. Daarnaast is ze eigenaar van de websites: https://bijzonderuiteten.nl en https://wp-website-maken.nl
Geef een reactie